knysna-wilderness-mosselbaai-hermanus-kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Niek Linden - WaarBenJij.nu knysna-wilderness-mosselbaai-hermanus-kaapstad - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Niek Linden - WaarBenJij.nu

knysna-wilderness-mosselbaai-hermanus-kaapstad

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

09 December 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

In Knysna verbleef ik in een gezellig hostel, island vibes, gerund bij afrikanen en mozes was aanwezig. De braai ging iedere avond aan en ik sliep itt plettenburg bay iedere avond in een volle dorm. Twee nederlandse meisjes eve en paulien sliepen er ook. Altijd leuk om wat bekenden tegen te komen voor een kort praatje. Knysna staat bekend om zijn getijden in de baai. Het ligt iets verder van zee maar de oesters zijn voortreffelijk. Ik liep naar de waterfront en kwam in het toeristische deel hoewel er overwegend veel blankies waren, duitsers en nederlanders. Een nieuw shirt gekocht want na een paar handwassen zijn die niet meer schoon te krijgen en laat ik achter. De volgende dag op een atb naar de easthead. Leuk fietstochtje naar de top van de clif, mooie natuur en daar zou ik best een huisje willen hebben. Ver van de toeristen. De volgende dag regende het en na wat huishoudelijke dingen en een wandeling door het park dichtbij. In zuid afrika is alles afgesloten en moet je iets betalen voor een code of sleutel. De apartheid bestaat officieel niet meer maar de compounds, townships en zwaar beveiligde huizen verhullen dat niet. Op het strand van Mosselbaai werd dat ook duidelijk, blankies rechts en zwartjes links op het strand. En savonds in bepaalde buurten niet alleen lopen met iets waardevols. Het is zoals het is nu, maar ik zie ook kleine veranderingen.
In Wilderness koos ik voor het beach house en met een schitterend uitzicht op zee en sochtends met de opkomende zon die de serre verlichtte waar mijn bed stond was het een heel speciale ervaring. De zee is een constante harde ruis waardoor je het geweld van de golven van de indische oceaan voelt waarmee het op het strand neerslaat. Geen kabbelende golfjes waarbij je in slaap valt. Op het strand landden parapentes die boven het hostel zachtjes op de thermiek naar beneden glijden. Pizza uit de stenen oven met een biertje en een rugbyteam onder 20 uit Namibie maakte de sfeer compleet. Ook hier een dag een fiets gehuurd en de heuvels beklommen rondom Wilderness met een 7,5 km lange wandeling naar de watervallen van het wilderness national park. Wandelend over de kingfishertrail (ijsvogel) waarvan ik er 2 gespot heb en dat is niet eenvoudig.
In Hermanus was het de bedoeling om de walvissen te zien maar de laatste wijfjes met jong waren 3 weken geleden gezien. Dus eerst maar eens genieten van het super toeristische stadje in een van de mooiste omgevingen waar ik geweest ben. Ook in een van de leukste hostel, hermanus backpackers, waar ik verbleef met 2 maffe jonge beheerders.
De 2e dag een shark cave diving geboekt in Gansbaai met 99% kans op the great white shark en die was er ook. Een overgetelijke ervaring zoals je soms ziet op discovery om de kop en de bek met zijn scherpe tanden vlak voor je te zien. Imposante dieren als ze voor het eerst verschijnen, eenzelfde gevoel had ik bij de leeuwen en olifanten. In ieder geval niet om mee te knuffelen. Gelukkig was het zeewater aangenaam warm met 10gr en wel in een wetsuit met snorkel. Onvergetelijk!!! De volgende dag nog een kustwandeling net zoals ik in Mosselbaai had gemaakt. En de dag erop met de shuttle ipv de baz bus naar Kaapstad. Nog een week hier en nagenieten en hopelijk nog wat nieuwe ontmoetingen en wat uitstapjes.

Half maart 2016 vervolgde ik mijn wandelingen over pelgrimswegen. Van Barcelona naar Santiago de Compostella waar ik 2 maanden later in Muxia eindigde. Op mijn facebookpagina staan wat sfeerverslagen en foto's

In september en oktober 2016 heb ik de pelgrimsweg van sant Pere de Rodes naar Montserrat verkend. De cami catalan sant jaume. Een onderzoek om deze mooie weg in het noordoosten van Spanje meer populair te maken. Steden als Figueres, Girona en Vic liggen aan deze weg. Deze heeft zeker potentie wanneer de gemeenten de pelgrims serieus gaan nemen en meer faciliteiten creëren. niekonderweg.wordpress.com




Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niek

Nieuwsgierige man op weg naar het zuiden :-)

Actief sinds 19 Maart 2014
Verslag gelezen: 3299
Totaal aantal bezoekers 61097

Voorgaande reizen:

07 Mei 2018 - 01 Juli 2018

Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens

21 Oktober 2015 - 16 December 2015

Verder zuidwaarts

03 Mei 2015 - 31 Augustus 2015

Weer zuidwaarts

16 September 2014 - 31 December 2014

Oostwaarts

01 April 2014 - 19 Augustus 2014

Het is iets verder dan een wandeling

Landen bezocht: