Corrion - Leon - Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Niek Linden - WaarBenJij.nu Corrion - Leon - Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Niek Linden - WaarBenJij.nu

Corrion - Leon - Astorga

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

03 Juli 2014 | Spanje, Astorga

De avond in Corrion was er een om niet te vergeten. Zingende nonnen in de albergue santa maria en een mis met een zegen aan het einde voor alle pelgrims. Inclusief n handoplegging en kruisje op het voorhoofd van de priester. Een eeuwenoud gebruik in de kerk van santa maria waar duizenden pelgrims baden voor het beeld van maria voor de laatste 350km. 's Avonds op de plaats in mijn albergue nog n laatste maal met zijn allen (Suzanna, Marius, Johannes, Doria, Tim, Jonathan).
De volgende dag bleef de weg de asfaltweg de n210 volgen. De eerste 17km geen dorp om te ontbijten of koffie te drinken. Halverwege een croissant en wat chocoladecake-jes gedeeld met santiago de camino-hond. Een verwilderde vubara die zeer gretig hapte op wat ik hem gaf. In het dorp vroeg ik aan Raquel haar email-adres. Altijd handig voor als ik in de buurt van Barcelona ben. Die avond vierden we met zijn allen Emanuel zijn 30e verjaardag in de tuin van de albergue na n pelgrimsmaaltijd met greg en morgan, karel uit maarssen en n stel uit nieuw-zeeland. Daarna gingen we om half tien naar het feest boven in de pueblo en na wat aarzeling werden we opgenomen door de lokale mensen en kregen we chorizo met brood en heel veel wijn.
De volgende ochtend, niet zo fris, weer op pad. 17km voor Leon zou ik in puenta villarente met Moon in n kleine herberg overnachten.
Mijn zolen onder de voorvoet beginnen echt te veel te verslijten en in Leon moet ik op zoek naar n schoenmaker. Onder mijn voorvoet begint zich al eelt te vormen ter bescherming voor de steentjes. De weg er naar toe was weer vnl langs de n210. De enige afleiding waren de muizen die continue de weg over schoten. In het dorp als enige nederlander de wedstrijd ned-mex gezien. De spanjaarden natuurlijk erg voor mexico en het bleef te lang spannend om een feestje te bouwen. In de albergue nog na zitten praten met vader en dochter uit italie, moon en 2 franse vrouwen uit de buurt van troyes en n stel wat vertrokken is uit le chatelet.
Vanwege de korte afstand liep ik om 9.15 uur Leon binnen. Bij de tourist information een adres van n schoenmaker gevraagd en met Moon, die ik toevallig bij de herberg tegenkwam tegenover de kathedraal een kop koffie gedronken. Om 11 uur inchecken in de herberg en snel mijn schoenen wegbrengen naar de schoenmaker die een uur later klaar waren voor 12 euro. Super. Als backup een paar lichtgewicht trendy niekies (nike's) gekocht ook om in de stad mee te lopen omdat mijn slippers uit australie met aboriginal-motief bijna door zijn. Op het terras voor de kathedraal is het een gezellig komen en gaan van bekenden. Nog wat rusten in de herberg in de middag om zes uur voetbal Frankrijk-Nigeria op n leuk plein met terrassen gekeken met marius, een paar Fransen en een Ier en later Moon. Hierna voor de herberg voor het restaurant een platos combinados met wijn gegeten met suzanna op een eeuwenoud plein achter de kerk. Leon is n mooie stad en zeker de moeite waard om te bezoeken als tourist. De volgende 2 dagen waren weer langs de n210 dus de 50km naar Astorga snel overbruggen. De eerste dag liep ik 33km naar hospital de obrigo met zijn bekende brug en sliep in de herberg parroisal. De volgende ochtend ging de weg gelukkig weer door 3 kleine uitgestorven dorpjes en door de bossen en over de heuvels. Met boven op n heuvel n kleine hippie-nederzetting die gratis eten en drinken weggaven aan de pelgrims. Om 1 uur liep ik de heuvel op van Astorga waar bovenop de kathedraal en het paleis staat wat ontworpen is door Gaudi. Inchecken in de herberg met n kamer voor 4 personen, zeer luxe, en op de plaza major een cafe solo gedronken waar ook weer alle bekenden voorbij kwamen en n praatje maakte. Nani en Gundur uit Stockholm kwamen bij mij zitten om gezellig bij te kletsen. Ik had ze sinds Leon niet gezien. Voor het paleis van Gaudi net toen de zon ging schijnen heb ik een hele belangrijke beslissing genomen waar ik later op terug kom.

  • 03 Juli 2014 - 07:29

    Berretje:

    Alhoewel het al laat is als ik dit antwoord schrijf. want ik moet al in de benen en naar het werk, toch nog even mijn trots wat beter uitgesproken. Je hebt al zoveel treden gezet op je levenspad en nu je door deze laatste loodjes weet welk pad je vervolgens kiezen moet, is het wonder van deze lange voettocht bewaarheid. Fijn met de inzegening in de Santa Maria! Liefs dappere broer van ons. Huggie...Ber!

  • 04 Juli 2014 - 00:11

    Ronneke:

    Hallo Niek. Weer traditie. Alweer nacht als ik jouw verslag lees. Een gezegend mens dat ben je zeker. De laatste schreden op weg naar je zelf-ontdekking. Ik blijf aan de ene kant wel jaloers dat jij de lef hebt om dit te doen. Ik las dat het voor je traditie met Moon een te vroeg tijdstip was. Vandaar koffie. Ik ben benieuwd naar je beslissing (en) waar je hett over hebt. Veel succes met de laatste loodjes (schreden). Groet Ron

  • 04 Juli 2014 - 21:10

    Zus Lidy:

    Ha avontuurlijk lief broertje. Ben net als de anderen benieuwd naar je beslissing. Je hebt heel wat kilometers denkend getrotseerd, dus hij is zeer weloverwogen. Wat het ook mag zijn, mijn zegen heb je op voorhand. Kus, tot gauw. Lidy

  • 05 Juli 2014 - 10:36

    Adri:

    Hoi Broer,
    Na Normandië en een week strand weer eens tijd om bij te lezen. Je ontspannen schrijfstijl zorgt er voor dat je blijft lezen en genieten van je belevenissen. Mooi einde gekozen om je trouwe lezers vast te houden. Lieve Niek houd het gezond en blijf bij jezelf.
    Groeten en hugs van Toos en mij.

  • 09 Juli 2014 - 18:19

    Caminofrans2014:

    OLA Pelgrino,
    Het einde nadert van je pragtig paatje. Wat zal je voor moois onderweg zien. Ik denk dat je nu even voorbij Sarria bent!
    Ik volg je :-)
    Buon Camino
    Caminofrans2014

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niek

Nieuwsgierige man op weg naar het zuiden :-)

Actief sinds 19 Maart 2014
Verslag gelezen: 1212
Totaal aantal bezoekers 61164

Voorgaande reizen:

07 Mei 2018 - 01 Juli 2018

Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens

21 Oktober 2015 - 16 December 2015

Verder zuidwaarts

03 Mei 2015 - 31 Augustus 2015

Weer zuidwaarts

16 September 2014 - 31 December 2014

Oostwaarts

01 April 2014 - 19 Augustus 2014

Het is iets verder dan een wandeling

Landen bezocht: