Lourdes - Bruges - Arudy - Oloron st Marie - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Niek Linden - WaarBenJij.nu Lourdes - Bruges - Arudy - Oloron st Marie - Reisverslag uit Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk van Niek Linden - WaarBenJij.nu

Lourdes - Bruges - Arudy - Oloron st Marie

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

06 Juni 2014 | Frankrijk, Oloron-Sainte-Marie

De volgende ochtend was ik met carodine de eersten ad ontbijttafel. Michel had zijn best gedaan maar het geroosterde stokbrood is niet iets waar ik warm van wordt. Gelukkig t gezelschap met later de italianen wel. Aardige jongens met echt super materiaal en kleding, daar kan de duitse grootfabrikant 'Rose' niet eens bij in de buurt komen en dat voor 1500 euro. Ik nam weer afscheid van Petra en Arno en Carodine die weer terug ging naar de provence. Arles - Lourdes is te doen in n maand, iets minder dan 700km. De pyreneeen bevallen zo goed dat dat wel eens mijn volgende wandeling zou kunnen zijn Lourdes - Arles -Rome. Er was in mis in de pius-kerk enbij de grot. Een Nederlandse mis en ik stond daar met mijn kaarsen. Van n brancard-broeder kreeg ik n speld vd Nederlandse Lourdes Organisatie en hij nam n foto van mij. De kaarsen aangestoken en iedereen veel liefde, geluk en gezondheid gewenst. Ik liet de massa achter mij en wandelde onder de grijze lucht alleen langs de rivier, wat n verademing. De rust en de stilte brachten bij mij meer dan de rituelen. Vlak voor st Pe de Bigorre kwam ik in terecht in n oefening van de Franse Commando's. Net doen alsof ik er niet bij hoorde, n nederlandse pelgrim met 5 kilo hasj en in zijn baton, james bond achtige explosieven. I.ve could kill them all. Maar ja waarom? In ieder geval liep ik ad verkeerde kant vd rivier. Even later kwam ik weer in n juweeltje terecht 'Le Chemin de Croix de Betharram'. De kerk was al indrukwekkend maar de wandeling per kapel een beeld vd kruistocht en boven op de berg de 3 kruisen met maria en magdalena er voor. N copie vd pieta iets verderop zeer indrukwekkend. Rond 5 uur liep ik Asson binnen en nam n biertje op t terras. N superklein restaurant ad voet vd pyreneeen. De eigenaar had zwarte nagels en de labradors met puppies gewoon in de aangrenzende tuin. Oooo als de tv-Rob hier komt keuren wordt hij gek. Ik liep nog 5km door naar Bruges om daar in n gite te overnachten. Op de zolderkamer waren 3 bedden, n douche en keuken. Bij aankomst waren Geuke en Ciel er al. Zij waren op de fiets uit Groningen vertrokken om de camino te fietsen tot Oloron st Marie en worden in Lourdes opgehaald. Superaardige mensen en ik ben met ze uit eten geweest in het enige compleet lege maar wel open restaurant. De eigenaresse had gelukkig geen opleiding hotelmanagement gevolgd en we werden lekker bot en kortaf geholpen. Echt welkom voelden we ons niet. De volgende ochtend was het grijs en de verwachte regen tikte inderdaad 'zachtjes tegen het zolderraam'. Geuke en Ciel in de fietskleding ad afwas en ik vertrok om wat voorraad in te slaan. Maar ik had geen geld meer. 2 euro voor 2 pain chocolat. Dus moest ik naar Arudy voor n distributeur, volgens de beschrijving 14km verderop. De pyreneeen waren door de laag hangende bewolking niet te zien en de druppeltjes werden flinke buien. Door het hoge gras waren mijn schoenen snel nat. Ook van binnen en dat is n keer niet goed gegaan met te weke voeten te lang doorgelopen. Mijn Meindls zijn alleen geschikt voor droge dagen en al na 150km scheurden ze ad randen. Beversport Houten heeft echt voor de 2e keer niet goed geadviseerd ook al vertelde ik dat ik 2500km met 18kg gewicht ging lopen. En dat is ook gelijk mijn advies, leuke jongens bij Beversport, maar voor n goed advies met schoenen ga naar n orthopeed. De weg was behoorlijk dalen en klimmen zo rond de 500m. En om 2 uur vond ik het welletjes. Ik stopte in Arudy en 14km bleken door wijzigingen er toch 18 te zijn. Ik vroeg in de regen met mijn poncho aan de weg naar de pastoriale (Presbytere) en belde aan. Sabine de Canadese deed de bovenkant vd deur open maar kon de sleutel niet vinden. En Pierre de priester was even weg. In mijn beschrijving stond ook n sleuteladres en toen ik net de hoek om was, riep ze mij en kon ik naar binnen. Pierre kwam er ook net aan en begeleidde mij naar mijn kamer door het prachtige oude huis aan n kanaaltje. Ik kreeg kamer Senegal daar had pierre 2 jaar gewerkt. Sabine en haar man Jim (die ziek op bed lag) waren een paar weken op weg en hadden al in spanje gelopen en zijn in Lourdes uitgestapt omdat de omgeving zo mooi was. De avond zou heel gezellig en leuk verlopen. Een van die zeldzame momenten dat alles klopt. Pierre heeft n boekje geschreven over de poes Tiago die daar rondliep en in 2008 met n pelgrim mee gekomen was. Tiago is het laatste deel van santiago en tiago is ook diego in het spaans. Pierre aan het koken en Sabine en ik eten voorbereiden voor oa de courgettesoep. Halverwege het eten werd er aangebeld, pierre was vergeten dat n jong stel zou komen om hun huwelijk voor te bereiden. Hij kon uitgebreid vertellen en sabine kon ongelooflijk goed frans. De volgende ochtend met muziek van Joan Baez ontbeten en afscheid genomen van Pierre en Tiago. Op naar Oloron st Marie, 23km verder en de zon scheen uitbundig aan n blauwe hemel een groot verschil met gisteren. Na 8km liep ik op met Sabine en Jim en n duits ouder echtpaar, maar n grasveldje met uitzicht op de bergen met besneeuwde toppen verleidde mij om daar te gaan liggen. Heerlijk koppie koffie er bij, want ik sleep nog steeds met n gaspitje mee. Na anderhalf uur ging ik verder en eigenlijk wil ik langer blijven in deze mooie omgeving. Na bij n vliegveld verkeerd te zijn gelopen besloot ik maar eens te gaan zwemmen in de snelstromende rivier. Ik kwam er al snel achter dat t water met nog steeds wat smeltwater erg fris was. Dus dat werd 3x snel onderdompelen. Lekker fris het laatste stuk verder naar Oloron, waar de gite buiten het centrum ligt. En ik door n winkelstraat liep met n klein podium voor n performance van de franse dancestars en n rondje draaide onder veel applaus vd toeschouwers. Ik kwam met Jim en Sabine op een kamer. Even de vaste rituelen kleren wassen, douchen en op zoek naar n restaurantje. Ik kwam ad brug op t mooiste en kleinste balkonterras terecht waar net 2 bistrotafels en 4 stoeltjes konden staan. Na mijn demi-litre rose en pizza quatro fromages liep ik in de zwoele zomeravond terug om als enige om 10 uur op de binnenplaats nog n kop koffie te drinken. Onder n sterrenhemel met n halve maan, morgen zou ook n mooie zeer warme dag worden en loop ik door naar st jean pied de port. Hoewel je ook hier de pyreneeen over kan via de voi de Arles.

  • 06 Juni 2014 - 07:22

    Berretje:

    Het klinkt allemaal weer heerlijk, broer. Het lijkt me zo sereen, als je alleen aan het lopen bent midden in die overweldigende natuur. Heb je geen last van de ijle lucht in de bergen, ik ben bang dat ik het daar niet goed zou hebben. Ik kan me echt voorstellen, dat je na de rituelen, de ware stilte kon omarmen! Huggggg en dank voor het delen!

  • 06 Juni 2014 - 21:19

    Zus Lidy:

    Ik wist niet dat je een zwembroek bij je had, of ben je ondertussen 'nudist' geworden. Dank je wel dat je kaarsjes voor ons hebt aangestoken.

  • 06 Juni 2014 - 21:29

    Zus Lidy:

    Oeps, ik was nog niet klaar, maar drukte te snel op .... Tja dat weet ik dus niet.
    Wat is een Arudy met distributeur (geldautomaat of bank/geldloket?)?? Grappig om te lezen over de commando's en over Tiago, de niet vriendelijke hoteleigenaresse, en de avond dat alles klopte. En wat een mooie plekjes kom je tegen broer. Wil je overigens niet in 'snel' stromende riviertjes meer zwemmen, want volgens mij is 'zwemmen' niet je hobby ... haha. En die 'Beversport' - geen goed woord over voor het (tot 2x toe) slechte advies. Die mogen je wel dankbaar zijn met je eerlijke oordeel. Ze kunnen het natuurlijk goed maken met een paar supergoeie loopschoenen op maat, te bezorgen ergens in Frankrijk op de route richting Santiago. Nou kus en prettige en mooie wandeling verder.

  • 09 Juni 2014 - 22:35

    Ronneke:

    Hoi niek. Het verbaast me steeds meer hoe jij dit volhoudt. Het is echt een ander leven en ik zou he niet kunnen. Ik heb respect voor je vriend. Zoals altijd weer een interessant en ondehoudend verhaal. Geweldig zoals jij mij bezig houdt. Ik lees her verslag niet altijd direct maarik lees het als ik tijd heb omdat ik niets wil missen van je reis. Het ga je goed en tot de volgende keer. Gr Ron

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niek

Nieuwsgierige man op weg naar het zuiden :-)

Actief sinds 19 Maart 2014
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 61051

Voorgaande reizen:

07 Mei 2018 - 01 Juli 2018

Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens

21 Oktober 2015 - 16 December 2015

Verder zuidwaarts

03 Mei 2015 - 31 Augustus 2015

Weer zuidwaarts

16 September 2014 - 31 December 2014

Oostwaarts

01 April 2014 - 19 Augustus 2014

Het is iets verder dan een wandeling

Landen bezocht: