Captieux - Roquefort - Mont de Marsan - Reisverslag uit Mont-de-Marsan, Frankrijk van Niek Linden - WaarBenJij.nu Captieux - Roquefort - Mont de Marsan - Reisverslag uit Mont-de-Marsan, Frankrijk van Niek Linden - WaarBenJij.nu

Captieux - Roquefort - Mont de Marsan

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

28 Mei 2014 | Frankrijk, Mont-de-Marsan

De volgende ochtend waren beide mannen vroeg wakker, het regende en om half acht vertrok george. Een half uur later Balthazar, die het nodig vond om om 7uur een afwas met veel kabaal te doen. Dus waren Cyrile en ik klaar wakker. Het kan ook anders, maar zij slapen niet vaak in pelgrimsherbergen en kennen de ongeschreven regels van de herberg niet. Om 9 uur stonden Cyrille en ik in de regen klaar om richting Roquefort-de-Marsan te gaan. 29,5km volgens de gids maar zoals gewoonlijk veel meer. Om 1 uur hadden we er 15 op zitten want de weg was vlak. Over de oude spoorweg en de pijnboombossen van les landes door de stromende regen. In het dorp was de bar gesloten, george en balthazar stonden te wachten tot zij weer werden opgehaald. Nog 16 zeker te gaan en t werd droog met n aangename temperatuur. Met onze regenkleding aan om te drogen liepen we verder. Af en toe vloog n groene of zwarte specht vlak voor ons weg. Het spoor liep tot vlak voor Roquefort. Het was erg ver bleek achteraf 34 km in totaal en om half zes kwamen we aan bij de bar 'el Paix' om de sleutel van de refuge te halen en n biertje te drinken. Inmiddels had ik Dominique leren kennen, ook n pelerin uit Troyes. Hij sliep ook in de refuge waar Francoise als hospita aanwezig was. Zij kookt en regelt t eea en komt uit de Vendee. Dat wordt weer n avondje Frans leren, begrijpen en praten. Erg gezellig. Na het eten nog even t dorpje in en de zon scheen prachtig op de kerk. Cyrille was al out en Dominique en Francoise gingen net naar bed. De enorme luxe van n wasmachine heb ik gelijk aangepakt en Francoise had de kleding uit de droger netjes opgehangen. Heerlijk morgen weer schone kleren. Wat is het leven simpel. Fijn dak boven je hoofd, warme douche, eten, schone kleren en mensen ontmoeten. Na 8 weken waardeer ik de basis van het leven steeds meer.
Cyrille bleef deze dag rusten, hij had last van zijn achillespezen. 3 foto's met zijn toestel werden door n engelsman gemaakt. Leuke gozer en enthousiast. Alleen liep ik naar Mont-de-Marsan. De route was weer meer afwisselend. En sinds bijna 45 jaar zag ik de Hop weer. N goudkleurige vogel als hij vliegt met n mooie kam op zijn kop. Het geluid is heel herkenbaar. Vanaf Bouges met n steen voor de kerk waarop staat 'santiago 970km' liep de weg over n oude spoorlijn 'chemin de fer'. Onderweg veel bekijks en zwaaiende mensen uit auto's. Praatjes gemaakt met oude mannen en vrouwen die aan het wandelen waren. T begint meer te leven. De herberg was niet moeilijk te vinden alleen de sleutel er van wel. Rue st Croix 101, bleek de supermarkt te zijn 100m verderop. Dat had ik niet verwacht. Inmiddels was Dominique ook gearriveerd. Hij was om 8 uur vertrokken. Even wat rituelen want het was n schitterende zonnige dag geweest. Wassen, douchen, stadje aan de rivier 'la douze' in, biertje op terras en boodschappen doen voor het eten. Om half tien kwam dominique binnen, gezellig even kletsen en slapen.

• 28 Mei 2014 - 20:04

Marijke Van Der Linden:

Heerlijk zo. De basis is genoeg om voort te gaan. Het lijkt me leuk om zo steeds weer bekende en nieuwe mensen tegen te komen. En dat je vroeg wakker wordt van de afwas...er zijn ergere dingen.
    Je bent al een eind op weg. Morgen is het hier hemelvaart en varen kunnen we zeker. Het regent nog steeds al zijn de vooruitzichten voor het weekend geweldig.
    We hebben je echt gemist bij ons heerlijke familiedagje. We hebben enorm geboft want ervoor en erna regende het alleen maar.
    Lieve broer wandel gestaag door. En laat mij maar genieten.

kussss je zussss

• 29 Mei 2014 - 00:05

Ronneke:

Hoi Niekie. Leuk verslag weer. Maar dit keer minder meegemaakt begrijp ik. Wel veel mensen ontmoet en je Frans bijgespijkerd hahaha. Nog 973 km! Maar met jouw routes waarschijnlijk 1500 ? Gr Ron

• 31 Mei 2014 - 08:11

Rob Jansen:

Goedemorgen Niek,

Leuk om door jouw verslagen te bladeren. Klinkt goed en je bent al zo ver. Top man. Ben nu 3 weken retour, eerste week veel en prettig over de wandeling gedroomd, tweede week terugkerend een bepaalde heimwee. Kan niet anders zeggen het was toch wel erg bijzonder.Heerlijk herkenbaar wat jij schrijft over hoe simpel het leven kan zijn. Dank voor deze reminder.
    Bon courage en een hartelijke groet ,
    Rob

• 01 Juni 2014 - 08:12

Adri:

Bonjour Pelerin,
    Leuke familiedag beleefd. Jij passeerde ook de revue natuurlijk. Veel wijsheid verder op je weg naar Santiago.
    Hug
    Je broer.