Wachten en oefenen - Reisverslag uit Groesbeek, Nederland van Niek Linden - WaarBenJij.nu Wachten en oefenen - Reisverslag uit Groesbeek, Nederland van Niek Linden - WaarBenJij.nu

Wachten en oefenen

Door: Niek

Blijf op de hoogte en volg Niek

17 Maart 2014 | Nederland, Groesbeek

Kaart: https://mapsengine.google.com/map/edit?mid=z4oStJeUommk.kyhZXRW-azoE

Het wachten is nu nog op het besluit van de gemeente om er per 1 april uit te kunnen. Het blijft spannend. Maar ondertussen gaan de voorbereidingen door waaronder een oefenwandeltripje over het pieterpad.

Vorig jaar had ik al een deel gelopen op mijn reis van Houten naar de st Pietersberg (groesbeek naar de st pietersberg). En geheel tegen all logica in ging ik nu tegengesteld lopen van Groesbeek naar Vorden. Dus kwam ik vooral op vrijdag veel wandelaars tegen.

Het werd snel duidelijk teveel bagage (18kg) zonder eten en drinken. En een tentje die niet zou volstaan met slecht weer (Wofskin, groshammer).
En natuurlijk weer te lang en te ver gelopen. Op de eerste dag 37 km wat ik de volgende dag moest bekopen met 5 blaren en pijnlijke voorvoeten.
Het stuk tussen Groesbeek en Millingen is echt schitterend stilte, bossen, heuvels en de uiterwaarden van de Rijn met een Duits tintje. Vanaf Millingen was het best een beetje eentonig over de Rijndijk. Maar dat heb ik sowieso al als ik al kan zien waar ik heen moet lopen.
De eerste overnachting was in de buurt van Spijk (waar de Rijn Nederland binnenkomt) langs een riviertje en naar later bleek een spoorlijn. Ook was er gelukkig een kerk van de Duitse Jesuïten op de heuvel bij Hoch-Elten die mij ieder uur liet weten hoe laat het was.

De ochtend stond ik op in de mist en een temp rond het vriespunt. Koude handen en handschoenen zijn in deze periode vh jaar echt nodig.
Het deel tussen Spijk en braamt lijkt weer erg op de omgeving van mijn geliefde Berg en Dal. Montferland met de gemeenten 's Heerenberg, Elten en Braamt.
Daarna het weidegebied door in het heidens deel van Nederland 'de Achterhoek'. Van heks Mechteld van Ham naar Smoks Hanne in Zelhem en veel verwijzingen naar duffeln (duivels). Voor Zelhem weer een stuk bos in het land van de Berkel. Een bekende handelaarsroute ten tijde van de Hanzesteden. Ik besloot de dag toch weer met 33km en nog meer pijnlijke voeten. 3 etappes in 2 dagen ik leer het ook nooit. Maar had onderweg veel leuke ontmoetingen. En het trapistenbiertje bij de Groes in Zelhem ging er echt lekker in.

Van Zelhem naar Vorden was het laatste traject over het Pieterpad. Ik had luxe overnacht en mijn blaren behandeld met compeed. Na Vorden besloot ik de trein te nemen vanuit Zutphen en wandelde over een zelfgekozen route heen. Ook een mooie stad met weer n lekker wijntje tot slot in de wijnhuistoren. Waar ik om half zes de trein nam. Na 29km afwisselende kilometers.

Genoeg geleerd. Oude tentje weer ophalen en veel onnodige zaken uit de rugzak. Streven naar max 15kg en niet meer dan 25 km per dag. wordt vervolgd als de blaren genezen zijn, hahaha.


  • 01 April 2014 - 17:49

    Jolanda:

    Leuk Niek, ik ga je volgen! Succes!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Niek

Nieuwsgierige man op weg naar het zuiden :-)

Actief sinds 19 Maart 2014
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 61049

Voorgaande reizen:

07 Mei 2018 - 01 Juli 2018

Als je de weg kwijt bent, kom je nog eens ergens

21 Oktober 2015 - 16 December 2015

Verder zuidwaarts

03 Mei 2015 - 31 Augustus 2015

Weer zuidwaarts

16 September 2014 - 31 December 2014

Oostwaarts

01 April 2014 - 19 Augustus 2014

Het is iets verder dan een wandeling

Landen bezocht: